Saturday 4 June 2011

ICT dalam Pendidikan: Prospek dan Cabaran dalam Pembaharuan Pedagogi



Sila layari web ini.

http://www.ukm.my/jurfpend/journal/vol%2032%202007/JPendidikan32/Jpend32[09].pdf



SINOPSIS: Kerana  globalisasi berkisar teknologi maklumat dan komunikasi (ICT), Oleh itu, pembangunan pendidikan perlu meletakkan kepentingan sosialisasi dan penguasaan kemahiran ICT di kalangan pelajar. Perubahan perlu dibuat kepada sistem pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah di mana kaedah konstruktivis pilihan. Pendekatan ini boleh menggalakkan minat dan menggalakkan pelajar untuk menjadi lebih bertanggungjawab terhadap pembelajaran mereka dan memupuk pembelajaran sepanjang hayat di kalangan mereka. Eksperimen kuasi telah dijalankan untuk melihat kesannya terhadap pencapaian pelajar pendekatan perantis (konstruktivis) berbanding pendekatan tradisional (tingkah laku) dalam pembelajaran komputer sebagai mata pelajaran. Dalam kaedah tradisional, langkah demi langkah arahan yang diberikan oleh guru semasa dalam pendekatan perantis peranan guru pemudah cara untuk menggalakkan pelajar untuk menyelesaikan masalah. Pelajar telah untuk membangunkan laman web ini dalam kumpulan. Manakala hasil penyelidikan yang menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan dalam pencapaian pelajar. Tugasan pelajar yang menggunakan pendekatan perantis kualiti yang lebih baik dari segi reka bentuk, pengurusan susun atur, pemilihan warna, dan semua pautan dalam laman web berfungsi. Oleh itu, para penyelidik mencadangkan bahawa perubahan pedagogi perlu dibuat selaras dengan teori pembelajaran constructivism. Mereka juga harus disepadukan dalam program-program pengajaran dalam perkhidmatan. Pada akan dan kajian secara menyeluruh juga perlu dijalankan untuk menentukan kesan sosialisasi ICT pada belia yang berkesan dan hilang berkekalan.

18 comments:

  1. Buah cempedak di luar pagar,
    ambil galah tolong jolokkan,
    saya budak baru belajar,
    kalau salah tolong tunjukkan

    ReplyDelete
  2. background blog menarik...
    tambah lagi bahan lagi cun...

    ReplyDelete
  3. Perubahan adalah anjakan paradigma.

    ReplyDelete
  4. x sabar menunggu lain2 post dr cikgu...

    ReplyDelete
  5. sebagai guru dan ibubapa, kita harus menggalakkan anak2 mengenali ict namun pada masa yg sama kita juga harus selalu memantau spy mereka tidak menyalahgunakan intrnet terutamanya pd perkara yg negatif.

    ReplyDelete
  6. Apapun yang kita lakukan kita perlu ikhlas dalam menyampaikan ilmu. Secanggih manapun penggunaan ICT itu, kita harus tahu tahap keupayaan murid-murid kita.

    ReplyDelete
  7. ya saya sangat bersetuju dengan komen ckgu mazlina. Secanggih mana pun bahan pengajaran yang kita gunakan, keikhlasan menjadi tonggak utama dalam penyampaian pengajaran dan pembelajaran

    ReplyDelete
  8. seorang murid xkan berjaya sekiranya tiada guru yg membimbingnya....

    ReplyDelete
  9. ict mempermudah dan melancarkan segala urusan.gunalah ia dengan bijaksana.

    ReplyDelete
  10. Tp kebanyakkan sek sekrg nie mengalami masalah penjagaan alat ict. alat mudah rosak..

    ReplyDelete
  11. walauapapun, yang penting tanggungjawab kita perlu dilaksanakan dengan ikhlas. ICT hanya sebagai alat bantuan mengajar yang mempermudahkan lagi tugas kita.

    ReplyDelete
  12. Penggunaan ict memudahkan p&p tetapi kita perlu bijak menggunakannya kerana ada implikasi di sebalik kelebihannya.

    ReplyDelete
  13. Penggunaan ICT ada baik dan buruknya...

    ReplyDelete
  14. artikel ini bersesuaian dengan p&p.blog menarik

    ReplyDelete
  15. Kaedah pengajaran yag berbeza akan menarik minat murid terhadap apa yg hendak diajar oleh guru

    ReplyDelete
  16. penggunaan ICT sangat membantu p&P guru.

    ReplyDelete
  17. Guru memang perlu sentiasa merancang dan melaksanakan strategi pengajaran sepenuhnya supaya mencapai pelajaran secara maksimum.

    ReplyDelete